Carry Slee (auteur)
Moederkruid
Carry Slee
Amsterdam: Prometheus, 2001
201 p.
90-446-0008-7

De hoofdpersoon is de jongste van twee dochters. Zij groeit op met zeer onvolwassen ouders. De moeder heeft veel weg van een psychiatrisch patiënt, alleen is zij niet opgenomen in een inrichting. De beide meisjes moeten het doen met die twee mensen, op wie niet te bouwen valt. Vader is kleermaker, moeder een handwerkster die hem leerde kennen toen ze als handwerkster bij hem in dienst kwam. Oma heeft ervoor gezorgd dat het wat werd tussen de twee, want haar dochter zou nooit zelf iemand vinden, zo'n "Malle Eppie" als ze is. Vader is een losbol en een versierder, moeder wordt geregeerd door angsten, die zij overdraagt op haar beide dochters. Alle gebeurtenissen worden gezien door de ogen van de jongste dochter, die door haar vader wordt behandeld als was ze een jongen -- want dat had ze volgens hem ook moeten zijn: hij wilde een dochter en een zoon, niet twee dochters... De jongste dochter probeert krampachtig alles goed te doen voor haar ouders, terwijl ze zelf stoeit met haar gevoel…Lees verder
Romandebuut voor volwassenen van de bekende kinderboekenschrijfster (1949). Als je moeder neurotisch is, smetvrees heeft en bovendien contactgestoord is, weet je als kind van 8 jaar niet beter. De hoofdpersoon in deze in korte fragmenten geschreven roman is zo oud en heeft zo'n moeder. Door een faillissement van de vader zijn ze verhuisd naar een portiekwoning in een eenvoudige buurt. Te eenvoudig volgens de moeder. De kinderen wordt verboden contact te leggen met mensen en kinderen uit de buurt en ze moeten dagelijks de halve stad doorkruisen om op hun oude school te blijven. De moeder laat ze geen ogenblik vrij. De vader is te druk bezig met het opzetten van een nieuw naai-atelier en kan weinig invloed op het gezinsleven uitoefenen. De neuroses van de moeder nemen gaandeweg het boek groteske vormen aan. De twee jaar oudere zus van de ik-persoon weet zich door studie op schoolwerk en pianospel enigszins aan de invloed van de moeder te onttrekken. De ik-persoon voelt daardoor een grot…Lees verder

Over Carry Slee

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Roy van Ingen

Carolina Sofia (Carry) Slee (Amsterdam, 1 juli 1949) is een Nederlandse kinderboekenschrijfster. Enkele boeken voor kinderen schreef zij onder het pseudoniem Sofie Mileau. Veel van haar boeken zijn verfilmd. Ze schrijft ook boeken voor volwassenen.

Inspiratie

Haar boeken zijn gebaseerd op tieners, die problemen hebben met hun omgeving en zich zo steeds dieper in de nesten werken, of op kleuters die niet begrijpen waarom mamma zo vreemd doet en waar ze die plotselinge dikke buik vandaan haalt, maar ook op kinderen rond negen jaar, die zich verbazen over het feit dat de groep-achters zo stoer zijn.

Voor haar eerste boeken zijn haar eigen dochters een belangrijke inspiratiebron. Voor Verdriet met mayonaise heeft ze veel gebruik gemaakt van de verhalen waar een dochter mee thuiskwam. De sfeer in de klas in het boek was precies die in de klas van de dochter. Het nare meisje Simone baseert Slee op een buurmeisje, dat h…Lees verder op Wikipedia