Stephen King 1947-
Ingrid Nijkerk
Carrie
Amsterdam: Uitgeverij Luitingh-Sijthoff, 2022 | Andere uitgaven
346 p.
9789021035413 (paperback)

Met haar bovennatuurlijke gave (telekinese) neemt een tienermeisje dramatisch wraak op haar treiterende schoolgenoten. Naast het griezelelement is toch ook het 'buitenbeentje-zijn' een belangrijk thema dat dit spannende verhaal een extra accent geeft. Gevarieerde woordkeus, goede sfeerbeschrijving, onthullende kijk op het middelbare-schoolleven in een kleine Amerikaanse stad. Het verhaal - uit 1974 - is onrustig opgebouwd door de afwisseling van het eigenlijke verhaal met wetenschappelijke-, politieke- en getuigenverklaringen en terugblikken van (veel) latere datum. Spanning haalt daardoor niet die van o.a.'Bezeten Stad' (1975) of 'Het tweede gezicht' (1977) of 'Christine'. Goede vertaling. Het boek is eertijds verfilmd (1976). Pocketeditie.

Over Stephen King

CC BY 2.0 - Foto van/door Pinguino Kolb

Stephen Edwin King (Portland, Maine, 21 september 1947) is een Amerikaans schrijver van onder meer horror- en sciencefictionverhalen en thrillers. Zijn boeken komen voor op lijsten van bestverkochte boeken, zowel van fictie als non-fictie.

De verhalen van King gaan vaak over onopvallende personages die worden ondergedompeld in toenemend beangstigende situaties. Hij schrijft ook meer literair werk, zoals The Body, later verfilmd als Stand by me, maar ook Rita Hayworth and Shawshank Redemption en The Green Mile, later bekend geworden als films onder de titels The Shawshank Redemption en The Green Mile. Ook The Stand werd na de uitgave van de onverkorte versie verfilmd tot een miniserie (met Gary Sinise en Molly Ringwald in de hoofdrollen).

King werd geboren op 21 september 1947 als zoon van Donald en Nellie Ruth Pillsbury-King. Toen hij nog jong was, verliet zijn va…Lees verder op Wikipedia